הדברת יתושים – האם אפשרי?

נוכחות גדולה של יתושים פוגעת באיכות החיים ואף עלולה לתרום להעברת מחלות. במאמר הבא נסביר מה עושים כדי לצמצם אותה, איך אפשר להתמודד עם יתושים ומה ההבדל בין שיטות ההדברה הקיימות
יש מגוון רחב של פעולות שבהן ניתן להשתמש על מנת לנסות להקטין את אוכלוסיית היתושים באזור מסוים, כגון הדברה רגילה, הדברת יתושים ירוקה ועוד. מלבד הדברת יתושים  כפעולה שמטרתה לשפר את איכות החיים, חשוב לקחת בחשבון גם את היתרונות של הורדת שיעור עקיצת בני אדם. בפועל, עקיצות של בני אדם על ידי יתושים עלולות להעביר מחלות ויש מחקרים שקושרים ביניהן לבין התפרצויות של וירוסים. במילים אחרות, ההדברה נועדה לא רק על מנת לשפר את איכות החיים אלא במקרים מסוימים גם בשביל להציל אותם.
הבעיה היא שאין פעולה אחת וחד משמעית שאותה אפשר לבצע לטובת הדברה מאסיבית של אוכלוסיית היתושים. היות ומדובר בחרקים מעופפים שמגיעים בכמויות גדולות ונשארים לכל אורך השנה, האפקטיביות של ההדברה מוטלת בספק. יתרה על כך, רבים שואלים את עצמם האם זה בכלל אפשרי להדביר יתושים או שמא עדיף לוותר על הניסיון.

בחירת השיטה להדברה יעילה

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות על מנת להדביר יתושים או לכל הפחות לצמצם בצורה דרסטית את הנוכחות שלהם במרחב הציבורי. בראש ובראשונה, מה שכדאי לאמץ היא שיטה שמשלבת בין שלוש פעולות הדברה עיקריות:
א. פעולות למניעת דגירה של יתושים – אוכלוסיית היתושים מתפזרת לאחר תקופה ארוכה יחסית של דגירה. אם רוצים למנוע את הנוכחות של היתושים ולהדביר אותם, מה שצריך לעשות הוא לפעול במישור של מניעת דגירה. בעזרת פעולות למניעת דגירה של יתושים ניתן להקטין משמעותית את הסיכון לכך שהם יופיעו ולתרום לאיכות החיים של הציבור כולו.
ב. פעולות שמתמקדות ביתושים בעלי כנף – יתושים בעלי כנף הם אלו שמטרידים את רוב אוכלוסיית בני האדם. אם רוצים להדביר אותם וגם לשמור על תוצאות אפקטיביות, צריך להתמקד רק בהם בעזרת חומרי ריסוס מתאימים. חומרים אלו שונים מאלו שמשמשים עבור פעולות הדברה אחרות וכאן גם טמון היתרון שלהם.
ג. פעולות שמתמקדות ביתושים שנמצאים במים – יש פעולות שאפשר לבצע כדי להדביר זוחלי יתושים במקומות הדגירה שלהם. מטבע הדברים, את הפעולות שמתמקדות ביתושים שנמצאים במים ניתן לבצע רק לאחר שפעולות למניעת הדגירה לא השיגו תוצאות. כמו כן, אפשר לשלב בין פעולות שמתמקדות ביתושים בעלי כנף שכבר נמצאים במרחב הציבורי לבין אלו שעדיין מתפתחים בהדרגה בתוך המים.

ההיבט הפרקטי של הדברת יתושים

השאלה האם אפשרי להדביר יתושים לא מביאה בחשבון את ההיבט הפרקטי של השיטות החדשות. אם נכנסים לעובי הקורה, מגלים שיש המון דרכים להדביר יתושים בכל אחד מהמישורים שצוינו לעיל.
בכל הנוגע לפעולות למניעת דגירה של יתושים למשל, הדגש הוא על איתור מקומות דגירה פוטנציאליים וטיפול מונע בהם באמצעות שאיבת מים עם סיום עונת הגשמים, איטום מכלי מים, ניקוי צמחיה בבריכות דגים, מילוי בעפר של בורות מי שופכין ועוד.
לשם השוואה, פעולה אפקטיבית של הדברת יתושים בעלי כנף תחייב שימוש בחומרי ריסוס ולעיתים גם בשילוב של שיטות הדברה ביולוגית. לבסוף, מה שצריך לעשות לטובת הדברת יתושים בדרגות התפתחותם במים זה לשלב בין הדברה כימית והדברה פיזית ולא לשכוח לעקוב אחר התוצאות. לאורך המעקב ניתן לבדוק את האפקטיביות של כל חומר הדברה ספציפי. כמו כן, אנשי מקצוע יודעים להשתמש באויבים טבעיים של זחלי יתושים ובהם חסרי חוליות, צמחי מים ועוד.


from hakotel-blog.tumblr – Feed

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ריסוס לדירה במרכז

איך נראה טרמיט מכונף?

הדברה ירוקה - יש דבר כזה?